Door de komst van online onderzoekssoftware voeren steeds meer bedrijven zelf onderzoek uit zonder daarvoor een marktonderzoekbureau in te schakelen. Maar marktonderzoek is meer dan een vragenlijst online zetten. Representativiteit, significantie en kruisverbanden zijn onderwerpen waar de meeste online tools geen antwoord opgeven. Zonder kennis en ervaring is de kans groot dat de kwaliteit van het onderzoek zo slecht wordt dat gemakkelijk de verkeerde conclusies kunnen worden getrokken.
In de praktijk zie je helaas nog steeds veel voorbeelden van slecht marktonderzoek langskomen. Suggestieve vragen, onduidelijke antwoordcategorieën, veel open en onsamenhangende vragen het zijn maar een paar voorbeelden. Toch hoef je als bedrijf echt niet je complete marktonderzoek uit te besteden aan een bureau. Als je weet waar je kwaliteiten liggen, kan je ervoor kiezen alleen de expertise in te huren die je nodig hebt. Het is jammer dat bij de meeste onderzoeksbureaus dit nog steeds niet mogelijk is en dat het zelf onderzoek doen als een bedreiging voor de markt wordt gezien. Door de online onderzoekssoftware is marktonderzoek voor veel meer bedrijven toegankelijk geworden, naar mijn mening eerder een kans dan een bedreiging. En zolang deze doe-het-zelf marktonderzoekers de juiste begeleiding krijgen hoeft de kwaliteit niet minder te zijn dan die van een traditioneel marktonderzoekbureau. En vaak tegen een fractie van de kosten!
In de meeste gevallen is het niet nodig een volledig maatwerk project in te gaan. Er zijn al zoveel bedrijven voor je geweest die een imago of klanttevredenheidsonderzoek hebben uitgevoerd, waarom zou je zelf het wiel opnieuw uitvinden? Wij hebben daarom onze kennis gebundeld in een aantal standaard vragenlijsten met een goede toelichting (waarom zou je een bepaalde vraag stellen?). En omdat marktonderzoek meer is dan alleen een vragenlijst hebben we ook een gratis checklist gemaakt waarin veel nuttige tips staan. Wil je nog meer uit je marktonderzoek halen? Dan helpen wij met een uitgebreide onderzoeksopzet of een (statistische) analyse van de resultaten. Hiermee heb je als bedrijf alle ingrediënten om professioneel en eenvoudig zelf marktonderzoek uit te voeren! Kortom: doe-het-zelf marktonderzoek kan écht, door te kiezen waar je wel ondersteuning bij nodig hebt.